Wednesday, November 12, 2008

BUKU HARIAN ASRUL (BAB 2)

Amir hanya diam tetapi tangisan dan deraian air matanya telah berhenti. Mungkin dia telah menerima keadaan sebenarnya. Apa pun yang terjadi, Adam ada kami semua. Itu yang penting. Setelah hampir 25 minit dalam perjalanan ke rumah Amir sampai juga akhirnya. Kami disambut Bibik Omah orang gaji Amir yang menangis apabila terlihat muka Amir. Dia terus memeluk Amir. Bibik Omah bukan sahaja orang gaji bagi Amir tetapi orang yang selama ini mengasuh Amir dari kecil sehingga dewasa. Bibik Omahlah yang menjadi ibu kedua bagi Amir.

Keluarga Amir tidak menggangap Bibik Omah sebagai orang gaji tetapi telah dianggap sebagai salah satu anggota keluarga Amir. Aku, Adam, dan Adnan juga mengenali Bibik Omah dengan rapat sejak kami berusia 8 tahun. Mana tidaknya, kami semasa kecil kerap bermain di rumah Amir kerana di rumahnya mempunyai sebuah pondok yang selalu kami jadikan sebagai tempat permainan kami. Walaupun sudah hampir 10 tahun pondok itu tidak digunakan oleh kami untuk bermain, ia masih kekal berada disitu. Pernah sekali ayah Amir hendak merobohkan pondok itu tetapi Amir menghalang. Dia cakap pondok itu adalah kenangannya dengan kami semua, malah pondok itu adalah hasil buatan ayahnya sendiri. Dia tidak mahu menghilangkan kenangan yang sangat indah bersama orang yang tersayang. Sungguh terharu kami mendengarnya ketika itu.

˝ Bik dah tahu cerita tentang tuan dan puan” tanya Adanan kepada Bibik Omah.
˝ Udah, bibik udah tahu. Kesiannya dengan Amir ya. Bibik kaget dengar berita itu. Tapi kata pak polis yang baru saja datang tadi belum ada lagi berita apa-apa tentang tuan dan puan. Cuma dia bilang mereka masih hilang dan belum ditemui lagi” sambung Bibik Omah.
˝ Cikgu rasa masih ada harapan tak, untuk kita mengharap mak bapa Amir itu selamat” tanya Adam.
˝ Susah untuk cikgu membuat andian buat masa sekarang. Tapi kebanyakan kes seperti ini selalunya mangsa yang berada di dalam kapal terbang semuanya meninggal, sama ada ditempat kejadian atau pun dalam perjalanan ke hospital. Apatah lagi dalam kes seperti ini, kapal terbang yang terhempas bermula pada ketinggian beribu kaki dari paras laut. Susah untuk cikgu membuat keimpulannya” jelas Cikgu Amran.

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu dari mulut Cikgu Amran, Amir hilang harapan untuk bertemu kedua ibu bapanya. Raut wajahnya turut berubah.
˝ Amir, cikgu cakap seperti ini supaya kamu tidak memberikan harapan untuk bertemu dengan orang tua kamu. Kamu harus tabah Amir” Cikgu Amran cuba meyakinkan Amir sekali lagi.
˝ Kita sebagai sahabat kau Amir, nak yang terbaik untuk kau. Jadi jangan macam ni ya’ tambah aku.
Amir mula bersuara, ” baiklah, aku akan cuba. Tapi aku perlukan masa untuk semua ini. Sebab semua ini berlaku dalam masa yang pantas. Dan aku sangat terkejut”
˝ Memang patut pun kau nak bersedih. Kau nak nangis sekarang nangislah puas-puas. Nanti bila dah puas aku tak nak dengar atau lihat kau menangis lagi” Adanan mula bersuara. Adanan memang bersikap agak agresif tapi sebenarnnya dia seorang yang baik hati.
˝ Bual-bual juga bibik lupa, nak hidangkan air. Kejap ya bibik ke dapur” bibik berbicara sambil membuat telatahnya seperti dahulu.
˝ Tak payahlah bik. Lagipun saya dah nak balik ke sekolah semula. Masih ada kerja sikit. Asrul, Adam dan Adanan kamu biarlah di sini temankan Amir” Cikgu Amran membalas.
˝ Baik tuan” kami menjawab dengan serentak. Amir dan bibik mula mengukir senyuman yang kami harapkan daripada mereka. Dengan senyumanlah dapat mengubat luka yang belum kering lagi itu.

Cikgu Amran terpaksa bergegas pulang ke sekolah kerana masih ada urusan ynag belum diselesaikan lagi. Dia membenarkan aku, Adam dan Adanan menemani Amir pada hari itu. Memang itulah yang diamanahkan oleh pengetua sewaktu dibawa ke rumah Amir. Sebagai rakan karibnya, aku akan berusaha melakukkan yang terbaik demi kebaikan Amir dan Bibik supaya peristiwa itu tidak menghantui dirinya lagi. Walaupun semuanya belum pasti lagi, sama ada ibu bapa Amir masih hidup ataupun sebaliknya tetapi kami berusaha untuk membantu Amir supaya menerima semua kemungkinan yang akan berlaku. Kami tidak mahu Amir akan bertambah kecewa dan mengharap akan kepulangan orang tuanya. Itu sahaja yang kami lakukan.

Amir pernah mengalami nasib yang sama apabila datuk dan neneknya terlibat dalam kemalangan jalan raya 2 tahun lalu. Dia teramat sayang akan datuk dan neneknya, dia menjadi seorang yang sangat menyedihkan dan menakutkan. Dia tidak boleh menerima kenyataan akan kematiaan datuk dan neneknya. Sukar untuknya menerima kenyataan. Itu yang aku takutkan jika perkara yang sama berlaku kepada Amir. Sewaktu kematian datuk dan neneknya, ibu bapanyalah yang menjadi penguat semangat Amir. Tetapi kini, kalau bukan aku, Cikgu Amran, Bibik Omah dan rakan-rakan siapa lagi yang akan membantu menaikan semangat Amir. Aku tidak sangup melihat semuanya berlalu bergitu sahaja. Bak kata pepatah ’mencegah lebih baik daripada menguatinya’. Dalam hal ini peanan aku dan yang lain-lain amat bererti dalam hidup Amir. Aku dapat rasakan bagaimana rasanya apabila kita kehilangan orang yang tersayang.

Sebaik sahaja Cikgu Amran pulang balik ke sekolah, Bibik Omah terus ke dapur menyediakan makan tengah hari untuk kami berempat. Sementara Bibik Omah menyediakan makanan, kami bersembang-sembang dan berehat melupakan perkara yang berlaku tadi pagi. Sambil berbual-bual, Adam mengajak kami menonton CD ceramah terbaru Ustaz Akhil Hayy yang baru dibelinya. Seronok juga mendengar ceramah ini, boleh hilangkan tekanan dan masalah. Kami berempat begitu seronok mendengar ini. Sungguh aku tidak menduga Amir yang tadinya menangis teresak-esak kini kembali seperti Amir yang aku kenal. Seorang yang tabah, ceria dan kelakar orangnya. Sebenarnya di rumah Amirlah tempat kami menonton CD atau DVD baru jika salah satu antara kami yang membelinya. Memang sudah menjadi hobi kami menonton CD atau DVD dan menghabiskan masa bersama.
˝ Bila masa kau beli CD ceramah ni, tak nampak pun kau pergi beli” tanya aku kepada Adanan” Jawab Adanan
˝ CD ni bukan aku beli, tapi Cikgu Amran yang bagi tadi, memanglah kamu semua tak nampak. Masa kat dalam kereta tadi aku duduk kat depan. kamu bertiga duduk kat belakang sampai tak perasaan”.
Amir menyampuk ” Ooo... mcm tu. Betul cakap kau Nan, Cikgu Amran memang banyak cerita-cerita macam ni. Aku pernah nampak banyak CD kat umah dia”.
˝ Kau orang ni banyak cekadaklah, dengar jelah ceramah ni. Aku tengah tengok ni. Potong stim lah” Amir mula bersuara setelah lama berdiam diri kerana terlalu khusyuk melihat CD. Adam memang suka tengok CD ceramah Akhir Hayy dah memang hobi dia kalau nak dibandingkan antara kita berempat. Gelagat Adam itu membuatkan aku, Adanan dan Amir terketawa seketika.

No comments: