Sunday, November 9, 2008

Apa itu Gila?

Semua orang pernah merasakan apa itu gila?.

Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan perkataan di atas. Gila bermaksud perbuatan yang diluar batasan tingkah laku manusia. Kita sering mengklafikasikan gila kepada mereka yang hilang akal, tetapi sedarkah bahawa kita sendiri pernah mengalami erti gila itu sendiri. Dalam sedar atau tidak, kehidupan kita sedikit sebanyak dipengaruhinya. Cuba anda bayangakna adakah cinta itu berada di dalam batasan manusia? Sebenarnya tidak sekali-kali. Cinta sebenarnya merupakan di luar batasan manusia.

Kuatnya cinta menyebabkan manusia hilang akal dan pertimbangan. Seperti mana saya telah nyatakan tadi semua orang pernah mengalaminya iaitu cinta. Cuma yang bezanya betapa dalam cinta itu yang di alaminya. Jika dalam dan mendalam cinta itu, maka gila yang dialaminya itu adalah lebih. Tetapi mereka yang menganggap cinta itu sekadar main-main atau sebagai bahan untuk pengihbur dans ebagainya, kesannya mungkin tidak terlalu dalam, walau apa-apapun, kedua-dua jenis cinta ini boleh dianggap sebagai gila kerana diluar batasan manusia. Antara contoh gila semasa bercinta adalah:

1. Risau jika tidak sehari mendengar berita atau khabar daripada si dia.
2. tidak lelap tidur jika menghadapi masalah dengan si dia.
3. berlaku kompilasi perasaan atau darah gemuruh jika berjumpa dengan si dia (berkali-kali atau pertama kali)
4. terlalu ceria daripada biasa jika mendapat cinta dari si dia.
5. kadang-kadang kita terlalu mecinta seseorang sehingga sanggup melakukan apa sahaja demi cinta dan kasih.
6. cemburu bila si dia melihat atau mendapat tahu kekasihnya keluar atau bergaul mesra dengan orang lain.
7. ada yang sangup membunuh diri disebabkan cinta
8. lain-lain

Perasaan ini semua di anggap di luar naluri kehendak manusia dan inilah menjadikan kehidupan itu kadang kala suka dan adanya duka. Semua itu perlu di hadapi oleh setiap orang dan merekalah yang menjadikan benda itu indah. Perasaan ini sebenarnya bukanlah dianggap gila yang terlampau tetapi dianggap gila kerana definisi gila itu sendiri. Gila pada erti kata yang biasa kita gunakan adalah merujuk kepada gila yang berada pada tahap yang melampau dan diterima pakai oleh sesebuah masyarakat khusunya dan sesebuah negara amnya.

‘kurang siuman’ dalam bahasa Indonesia juga merujuk kepada perkataan gila dalam bahasa Malaysia. Perasaan cinta juga dianggap kurang siuman bukan kerana perlakuan gila yang melampau tetapi perasaan gila cinta itu sendiri. Oleh itu janganlah menjadi gila bercinta. Maksudnya di sini, ada sesetengah pihak berpendpat jika bercinta berpada-padalah dan jangan merosakan diri dan pasangan kita. Terima cinta seadanya dan merelakannya jika yang disemi tiada hari akan datang dan terpaksa untuk dihentikan maka terimalah seadanya. Jika boleh diselamatkan bercintalah kerana dengan bercinta kita merasakan diri ini dihargai dan dengan bercinta kita merasakan kenikmatan dunia ini.

Dalam bercinta jangan melakukan perkara-perkara diluar dan tindakan manusia yang normal. Ingatlah adat dan agama. Tatkala hujan turun di tengah lautan, jika air bertemua air, bergabuang keduanya. Namun tidak sama apa yang turun dari atas dan apa yang sudah ada di bawah. Ingatan terakhir, bercintalah selagi yang sudi, berkasihlah selagi ada yang sayang, bergembiralah selagi ada teman dihati dan berwaspadalah sebelum terjadi. Bercinta jangan terlalu bersungguh-sungguh dan meletakkan 100% pada cinta, kelak akan merana jika perpisahan berlaku. Cukuplah setia, kejujuran dan keikhlasan mencintai si dia. Hayatilah sebuah sajak nurkilanku buat renungan bersama.

Ku melihat,
pasangan itu berkasih-kasihan,
berpegangan tangan,
sambill terukir seribu senyuman.

Apa ada dengan cinta?
Sebuah kemanisan, sekelumit perasaan,
Dua hati terikat bagai dunia milik berdua,
Tatkala semuanya berlaku.

Biarlah pokok menjadi saksi,
Angin menjadi wali,
Bibir-bibir mula terukir Seribu kemanisan,
Indah dunia lupa segalanya.

Ada batas ada adat,
Walau cinta tersimpul mati,
Ingat tuhan ingat balasan,
Jangan kelak diri yang rugi.

Kasih cinta hingga terikat ikatan,
kasih ibu bapa bawa ke syurga,
Pilih dua antara mereka,
Pasti akan membawa bahagia.

oleh
abg aloha

No comments: