Sunday, November 9, 2008

BUKU HARIAN ASRUL (BAB 1)

Sepuluh minit sebelum loceng sekolah berbunyi, aku bergegas ke kantin sekolah kerana aku belum bersarapan lagi. Maklumlah sejak aku dari kecil lagi kalau aku tidak bersarapan pagi aku akan sakit perut tak selesalah aku nak belajar. Aku beli 3 ketul kuih epok-epok dan segelas teh panas untuk alas perut. Aku nampak Cikgu Amran iaitu cikgu disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Lapang. Dia seorang yang tegas dan garang, takut juga aku dengan dia. Nampak sahaja dia menuju ke dalam kantin terus aku bangun dan berlari menuju masuk ke dalam kelas. Kebetulan cikgu masa itu belum masuk lagi. Nasib aku kali ini memang selamat kalau tidak habislah aku kena denda. Aku pernah kena denda dengan Cikgu Amran kerana lewat masuk ke dalam kelas. Tapi masa itu lonceng belum berbunyi lagi. Sudah menjadi adat sekolah, pelajar-pelajar dikehendaki berada di dalam kelas 5 minit sebelum mula sesi pengajaran dan pembelajaran.

” Kau kemana tadi, apasal lewat masuk. Ni mesti kau pergi makan dulu kan. Kau ni tak abis-abis.” Amir rakan sekelas aku yang duduk disebelah aku dan juga kawan baik aku dari sekolah rendah lagi bertanya kepada aku. Dia memang masak dengan perangai aku. Aku selalu berkongsi masalah dengan dia. Keluarga dia dah anggap aku seperti anggota keluarga sendiri.
˝ Biasalah kau macam tak tau je, dia mana boleh tak makan, nanti sakit perut. Aku tak nak jadi macam minggu lepas” Seorang lagi rakan aku iaitu adam menyampuk. Pernah sekali iaitu pada minggu lepas aku tidak sarapan pagi, aku sakit perut yang teramat sangat dan menganggu proses pembelajaran. Aku dibawa ke pusat rawatan dan ditemani oleh Amir, Adam dan Adanan. Mereka bertiga adalah rakan karib aku.
Adanan tiba-tiba bersuara ˝ Asrul, kenapa kau pergi tak ajak aku. Aku pun belum sarapan lagi” .
˝ Maaflah Nan, aku tak sempat nak bagi tau kau, sebab aku datang terus pergi ke kantin” jawab aku.
˝ Kau tak makan pun tak apa Nan, ni kawan kita sorang ni mana leh tak makan. makin melarat adalah.” Sampuk Amir. Kami berempat ketawa pada pagi itu sambil diperhatikan raksan sekelas yang lain dan tiba-tiba Cikgu Zubaidah masuk untuk memulakan pembelajaran dan kami belajar seperti biasa.

Sedang asyik kami belajar, tiba-tiba pengetua masuk ke dalam kelas. Mungkin ada sesuatu yang ingin disampaikan.
˝ Asslamaualikum semua” Pengetua mula bersuara dengan nada yang agak serius. Pengetua memang serius orangnya tapi aku rasa lain macam kerana wajahnya agak tegang macam ada sesuatu.
˝ Walaikumusalam pengetua” jawab kami satu kelas. Pengetua pun sambung tutur katanya.
˝ Saya ada sesuatu yang ingin saya sampaikan kepada anda semua dan saya berharap hendaklah anda semua bersabar menerima berita ini. Saya mendapat panggilan telefon dari En. Bakri bin Asnan iaitu bapa Amir” tiba-tiba Amir bangun tidak semena-mena. Dan dapat merasakan sesuatu perkara buruk yang berlaku. Kami semua memandang ke arah Amir setelah mata tertumpu lama ke arah pengetua.
˝ Amir, cikgu harap awak dapat bersabar ya” tambah pengetua. Amir tiba-tiba menuju kepada pengetua untuk mendapatkan kepastian perkara yang sebenar dan apa yang berlaku sebenarnya dan kenapa namanya disebut. Begitu banyak persoalan yang berlegar dikepala Amir malah kami sebagai sahabatnya tidak terlepas memikirkan apakah yang sebenarya ingin disampaikan oleh pengetua. Pengetua terus menyambung pembicaraannya dengan nada yang berlainan dan sedih
˝ Kapal terbang yang ibu bapa kamu naiki telah terhempas di Hong Kong”. Kami semua memang sedia maklum Amir berasal dari keluarga yang kaya. Dan ibu bapanya selalu pergi outstation untuk menguruskan perniagaannya. Sebaik sahaja menerima perkhabaran itu, tiba-tiba Amir terus berlari keluar dari bilik darjah sambil menangis. Jelas kelihatan apabila Amir mengesat air matanya dengan tangannya. Aku, Adam dan Adanan terus bangun dan berlari keluar kelas untuk mendapatkan Amir. Amir berlari dan terus berlari seolah-olah orang hilang akal. Tetapi sampai sahaja dipintu pagar sekolah dia terduduk dia sudut tepi jalan dan menagis sekuat-kuat hatinya sehingga Pak Guard yang ada disitu terpingga-pingga dengan gelagat Amir. Aku, Adam dan Adanan hanya mampu menenangkan hati Amir walaupun berita yang diterimanya itu pahit untuk ditelah. Namun dalam saat-saat seperti ini hanya itu sahaja yang mampu kami lakukan.

˝ Amir, insyallah mak dan bapak ko tak ada apa-apa. Kita kena yakin. Banyak-banyaklah berdoa Amir.” aku cuba menenangkan Amir.
˝ Betul tu Amir, kau jangan pikir yang bukan-bukan tau. Banyak-banyak berdoa dan berserah pada yang dia atas.” Adanan menambah.

Pengetua mengekori kami dari belakang sambil ditemani oleh Cikgu Amran.
˝ Kamu bertiga pergi ambil beg kamu dan temani Amir untuk pulang ke rumah. Biar dia tenangkan fikiran dia” Kami berempat dibenarkan pulang oleh pengetua.
Pengetua meminta Aku, Adanan dan Adam supaya menenangkan Amir dan menaikkan semangatnya kembali. Kami dihantar oleh Cikgu Amran pulang ke rumah Amir. Raut wajah Amir memang amat menyedihkan. Aku tidak pernah melihat raut wajahnya seperti itu sebelum ini. Dia seolah-olah hilang semangat sebaik sahaja menerima berita yang menyedihkan itu. Aku, Adam dan Adanan hanya mampu menemani dan menaikkan semangat dia untuk saat ini. Sedih memang sedih, siapa yang tak sedih jika aku sendiri yang menerima berita itu. Mungkin aku lagi teruk dari itu. Siapa sangka gelak ketawa kami tadi pagi hanya untuk seketika. Memang betul kata orang malang memang tidak berbau.

Aku sedih sangat melihat Amir dalam keadaan tidak bermaya ketika dalam perjalanan pulang. Hendak sahaja aku menangis ketika itu. Tapi apakan daya kalau aku menangis akan menambahkan beban dan kesediahan di hati amir. Aku tak sampai hati.
˝ Amir, awak janganlah macam ni ingatkan tuhan banyak-banyak. Insyallah semuanya tak ada apa-apa” Cikgu Amran cuba menenangkan Amir. Tiba-tiba Adam bersuara sambil memalingkan muka Amir ke arahnya.
˝ Amir, Amir dengar sini, kalau kau menangis air mata darah sekali pun benda dah jadi takkan kembali kepada yang asal. Dengar sini, kita semua akan mati juga satu hari nanti tapi kita tak tahu bila dan bagaimana. Aku percaya walaupun ditakdirkan diantara kita yang pergi dulu, ada orang yang akan menyayangi kita seperti kita semua. Aku sayang kamu semua seperti adik beradik aku sendiri. Kita kena yakin itu” Adam lantang dalam memberikan teguran sehingga aku terkejut. Adam yang selama ini aku kenali adalah seorang yang suka bergurau senda tiba-tiba berubah. Tapi apa yang dikatakan olehnya ada betulnya juga.
˝ Hurmm....” aku mengeluh seketika.
˝ Betul apa yang dicakapkan oleh Adam tu, walau apapun yang terjadi kau ada kami semua, kami sayang kau. Ingat tu” sambung aku.
˝ Cikgu pun ada juga. Walaupun cikgu banyak denda kamu tapi cikgu buat semua itu sebab cikgu sayang pada kamu semua. Kamu boleh anggap cikgu seperti abang kamu sendiri.” Terperanjat kami dengan kata-kata Cikgu Amran tapi memang kami sudah tahu Cikgu Amran ini sebenarnya baik cuma garang sikit. Itu pun kami selalu buat hal di sekolah.

No comments: